Sök:

Sökresultat:

42 Uppsatser om Affärssystemets implementeringsprocess - Sida 1 av 3

Realisering av affÀrssytemets nytoeffekter : En studie om pa?verkansfaktorer under postimplementeringen

Det finns ma?nga fo?rdelar att ha?mta ur ett affa?rssystem, men ba?de vid den initiala implementeringen och den fortsatta utvecklingen av ett fo?retags affa?rssystem uppkommer problem. Fo?r att realisera fo?rdelar i sa? stor grad som mo?jligt kra?vs det att fo?retag agerar pa? ett fo?rdelaktigt sa?tt fo?r att o?verkomma hindrena. Tidigare forskning har behandlat hur fo?retag bo?r agera under den initiala implementeringen medan denna rapports syfte a?r att identifiera viktiga omra?den som pa?verkar fo?retags mo?jligheter att realiserat ytterligare fo?rdelar under det fortsatta utvecklingen av affa?rssystemet, sa? kallat postimplementeringen.Med hja?lp av en litteraturstudie, innefattande affa?rssystemets livscykel, nyttoeffekter och kritiska omra?den fo?r realiseringen av nyttoeffekter vid implementering av affa?rssystem, samt en intervjustudie med totalt elva fo?retag och en implementeringskonsult, da?r tva? fo?retag intervjuades djupare, har slutsatser dragits.

Implementeringsprocess av en kundlönsamhetsanalys - En fallstudie i ett e-handelsföretag

Bakgrund och problem: Att ha kunskap om vilka kunder som Àr lönsamma och vilka som inte Àr det kan vara till stor nytta för ett företags totala lönsamhet. För att fÄ denna information om sina kunder kan man genomföra en kundlönsamhetsanalys.Det finns mycket studier kring att undersöka vilka kunder som Àr lönsamma och vilka som inte Àr det men fÄ har studerat sjÀlva implementeringsprocessen av en kundlönsamhetsanalys. E-handelsföretag har fÄtt en större andel av den totala handeln och fortsÀtter vÀxa samtidigt som dessa företag har goda förutsÀttningar att implementera en kundlönsamhetsanalys dÄ de kan samla information om deras kunder i och med att inköpen sker via internet. Mot denna bakgrund vÀljs att i denna studie analysera implementeringsprocessen av en kundlönsamhetsanalys i ett e-handelsföretag för att se vilka praktiska problem man kan stöta pÄ. Detta kommer göras genom en fallstudie pÄ e-handelsföretaget Ellos AB.Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att skapa ökad förstÄelse för implementeringsprocessen av en kundlönsamhetsanalys i ett e-handelsföretag för att ge ökad kunskap om detta.

Ledarskap vid implementeringen av ett gemensamt platsvarumÀrke

Studiens syfte Àr att fördjupa kunskapen om hur ledarskapets struktur och utövande underlÀttar genomslagskraften vid implementeringen av en gemensam platsvarumÀrkesplattform. FörstÄelsen syftar till att ge rekommendationer till aktörer som leder implementeringsprocesser av ett gemensamt platsvarumÀrke, men specifikt till fallstudieprojektetPartnerskap SmÄland och deras implementeringsprocess av den smÄlÀndska varumÀrkesplattformen.Studiens tillvÀgagÄngssÀtt för datainsamlingen utgÄr ifrÄn det hermeneutiska förhÄllningssÀttet med en kvalitativ metod och ett induktivt angreppssÀtt. Det empiriska materialet utgörs i huvudsak av Ätta djupintervjuer, dÀr en Àr projektledare och fem Àr processledare för den smÄlÀndska varumÀrkesplattformens implementeringsprocess och de andra tvÄ Àr varumÀrkesutvecklare av platser. Empirin bestÄr Àven av en observation som genomfördes i anknytning till en workshop som Àr en del av implementeringsprocessen av den smÄlÀndska varumÀrkesplattformen. Ambitionen var att observera projektdeltagarnas bemötande av implementeringsverktyget "SmÄlandsspelet" och processledarnas utövande under workshopen.

SÀkerhetsservice/FixartjÀnst En fallstudie om en implementeringsprocess som befÀster de klassiska könsrollerna

Fighting against accidents with elderly involved have come to be one of the west world's greatest challenges together with the climate changes and epidemics, and in order to fight against these accidents SDF Centre, Gothenburg appointed a man to the post as a caretaker.The aim of this master thesis is to analyse whether the implementation process and the systematic work correspond with Vedungs implementation theory and also put forward arguments for and against a masculine entrance into promotion old-age care; if it strengthens or is a take-off from the classical sexual roles.The thesis main theory is Evert Vedungs theory of implementation, which is constituted of eight factors which facilitates an implementation process. In order to theorise the sexual roles I have appropriated a gender perspective, constituted of multiple researchers and authors.The conclusion I have received through the qualitative interviews carried out with actors involved in the implementation process, is that the security services implementation correspond well with Vedungs implementation theory, hence the implementation has proceeded efficiently. The classical sexual roles is on one hand strengthened through a masculine possession of the security service, and on the other hand can the masculine entrance in the old-age care entail that more men apply for promotion old-age care work..

Projektimplementering i kommunala verksamheter : sto?djande och hindrande faktorer

Syftet med denna studie har varit att fa? kunskap om vilka a?tga?rder som kan vidtas i en implementeringsprocess och lyfta fram vad som sto?djer eller hindrar att projektresultat implementeras i ordinarie verksamhet. Vi valde att formulera tre fra?gesta?llningar; Vilka a?tga?rder kan vidtas i en implementeringsprocess? Vilka faktorer sto?djer implementering? Vilka faktorer hindrar implementering? Studien har genomfo?rts pa? en kommunal arbetsrehabiliterande verksamhet som genomfo?rt ett trea?rigt ESF-projekt. Studien har genomfo?rts med hja?lp av en metodkombination besta?ende av semistrukturerade intervjuer, en deltagande observation samt dokument fra?n verksamheten och projektet.

Implementeringsprocessen i mÄlstyrt arbeteinom offentlig omsorg : En kvalitativ studie som belyser implementeringen av beslut till den praktiska verksamheten

VÄr ambition med den hÀr studien har varit att belysa hur rÀttsÀkerheten och kvaliteten bibehÄlls utifrÄn de beviljade besluten till det nÄr de individer besluten gÀller för i de praktiska verksamheterna. Vi har studerat vissa insatser inom hemtjÀnsten. De insatser som varit aktuella för studien Àr de insatser inom hemtjÀnsten som krÀver att det upprÀttas en mÄlstyrd arbetsplan. Vi har tagit hjÀlp av teorier som belyser organisationer och teorier som handlar om implementering för att kunna ge en förklaring till det framkomna resultatet. Vi har ocksÄ tagit hjÀlp av viss lagstiftning samt föreskrifter som anger hur och vad som ska göras för att uppnÄ rÀttsÀkerhet och kvalitet i den undersökta verksamheten.För att öka förstÄelsen med mÄlstyrt arbete beskrivs Àven de inblandade parterna i den implementeringsprocess vi valt att fokusera pÄ.Vi har i studien anvÀnt oss av enbart textmaterial för att komma fram till ett resultat.

AnvÀndarinvolvering -        en viktig faktor vid implementering av affÀrssystem i smÄ företag

Idag Àr det mÄnga företag som misslyckas med sina implementeringsprojekt av affÀrssystem och mÄnga forskare anser att det beror pÄ bristande anvÀndarinvolvering. Implementeringsprojekt av affÀrssystem blir allt vanligare i smÄ företag, men effekten blir dock stor om ett mindre företag misslyckas med sitt projekt. SmÄ företags misslyckanden Àr oftast relaterade till finansiella och humanitÀra kritiska framgÄngsfaktorer. Ett affÀrssystem kan ge ett företag en rad olika fördelar och möjligheter. Men för att ett företag ska uppnÄ dem krÀvs ett lyckat implementeringsprojekt samt att anvÀndarna omgÄende efter driftstart kan anvÀnda affÀrssystemet. DÀrför mÄste företagsledare under projektet se till en rad olika kritiska framgÄngsfaktorer som Àr relaterade till anvÀndarinvolvering.

TillgÀngligheten i Region SkÄne - En processutvÀrdering av tillgÀnglighetsarbetets organisatoriskt pÄverkande faktorer

I denna processutvÀrdering Àr syftet att granska, kartlÀgga och förklara det resultat Region SkÄne idag pÄvisar genom vÄrdgarantiarbetet inom specialistvÄrden. VÄra frÄgestÀllningar fokuserar pÄ verksamhetslogik, översÀttning/ implementering av denna verksamhetslogik till faktiska arbetsmetoder, matchning av verksamhetslogik samt faktiska arbetsmetoder gentemot det definierade problemet. VÄr preciserade frÄgestÀllning tar upp om det finns organisatoriska faktorer som kan vara avgörande för hur implementeringsprocessen kan se ut. Denna utvÀrdering har en nyinstitutionell utgÄngspunkt inom vilken empirin analyseras. VÄra slutsatser handlar i mÄngt och mycket om att tillgÀnglighetsarbetets organisation och implementering pÄverkas av organisatoriska faktorer sÄsom den organisatoriska ledningsstrukturen, attityder samt hur prioriterat tillgÀnglighetsarbetet Àr..

Implementeringsprocess av en tillvÀxtplan : En studie av Innovationsföretaget

Innovationsföretagets tillvÀxt och företagsledningens stÀndiga fokus pÄ tillvÀxt har lett till att beslut, kommunikation och styrning mellan ledningsnivÄerna inte har prioriterats och anpassats efter tillvÀxten, vilket har pÄverkat implementeringsprocessen av en tillvÀxtplan. MÄl och strategier har förÀndrats innan dessa har uppnÄtts och implementeringen har kantats av en osÀkerhet dÄ det som ska implementeras inte har varit tydligt. Denna avsaknad av uppföljning har bidragit till att misstag som skett sker igen. En formalisering inom företaget, anpassad till tillvÀxten, skulle troligtvis leda till en klargörelse mellan ledningsnivÄerna i vart företaget befinner sig vilket skulle kunna bidra till en gemensam och tydlig bild kring vilka mÄl och strategier som finns inom Innovationsföretaget. Om ledarna sÄg Innovationsföretaget i samma fas, vilket inte Àr fallet idag, skulle förmodligen implementeringsprocessen av en tillvÀxtplan bli bÀttre och samma syn pÄ vilken tillvÀxt som ska uppnÄs skulle infinna sig..

Implementeringsprocess och förutsÀttningarna för en ny lÀroplan. : En studie av lÀrares upplevelser och attityder inför enflergradig betygsskala och betyg frÄn och med Ärskurs 6.

Denna studies syfte Àr att undersöka hur nÄgralÀrare i grundskolan har upplevtimplementeringen av det nya betygssystemet samt vad de anser om ett nyttbetygssystem och betygsÀttning frÄn och med Ärskurs 6.Organisationen av, och tanken bakom, implementeringen stÀllsi relation till lÀrarnas upplevelser samt tidigare forskning kringimplementering.Skolverket har, pÄ uppdrag av regeringen, utformat entrestegsmodell för implementeringen av Lgr 11 (LÀroplan för grundskolan 2011)och det nya betygssystemet. Större delen av ansvaret för hur arbetet ska se utpÄ lokal nivÄ ligger hos huvudmÀn, rektorer, och skolornas nyckelpersoner.Totalt har Ätta lÀrare frÄn fyra olika skolor i tvÄ olikakommuner medverkat i studien, varav fyra Àr nyckelpersoner pÄ respektive skola.Resultaten visar att lÀrarna generellt sett Àr positiva till reformen, men attimplementeringsarbetet Àr kraftigt ifrÄgasatt och i behov av förbÀttring..

LuleÄ kommuns implementeringsprocess av balanserade
styrkort: förÀndring med hinder och möjligheter

Det rÄder en allmÀn uppfattning om att nÀr ett förÀndringsarbete ska genomföras i en organisation, har mÀnniskorna i den ett inbyggt motstÄnd mot förÀndringar och dÀrmed upplever dessa som hinder. Men förÀndringsmotstÄnd kan Àven innebÀra möjligheter. LuleÄ kommun har valt att införa ett nytt tankesÀtt dÀr Àven de mjuka vÀrdenas betydelse beaktas i beslutsfattandet, genom att implementera balanserade styrkort. Syftet med denna uppsats har varit att belysa implementeringsprocessens betydelse vid införande av balanserade styrkort i kommunal verksamhet samt det eventuella förÀndringsmotstÄnd som dÄ kan uppstÄ. För att uppnÄ syftet valde vi att genomföra en fallstudie med tre implementeringsansvariga aktörer.

Det balanserade styrkortet som grÀnsobjekt

Det balanserade styrkortet Àr ett redskap som har anvÀnts av organisationer vÀrlden över. Ett av de syften styrkortet har Àr att kommunicera organisationens strategi och vision bland alla anstÀllda, vilket innebÀr att det ska göras över mÄnga organisatoriska grÀnser. Dessa organisatoriska grÀnser skiljer sÄ kallade sociala vÀrldar Ät. I detta verk har vi undersökt om styrkortet kan agera grÀnsobjekt mellan sociala vÀrldar, det vill sÀga om styrkortet kan finnas i och tillfredsstÀlla informationsbehoven av dessa vÀrldar. GrÀnser mellan sociala vÀrldar Àr dessutom av olika typer som stÀller olika krav pÄ kommunikation.

Bakom kuliserna-jÀmstÀlldhetsarbete i praktik. En förstudie om framgÄngsfaktorer och hinder.

En förstudie om framgĂ„ngsfaktorer och hinder med avseende pĂ„ jĂ€mstĂ€lldhetsarbete med fokus pĂ„ ledarskap och medarbetarskap. Vilka faktorer stödjer/hindrar en framgĂ„ngsrik implementering av jĂ€mstĂ€lldhetsarbete? Viken roll har ledarskap, medarbetarskap och kommunikation i denna implementeringsprocess? Kvalitativ studie baserad pĂ„ intervjuer. I en politisk styrd organisation skall jĂ€mstĂ€lldhetsmĂ„l lyftas upp och diskuteras, men i praktiken görs det sĂ€llan. Vi vill dĂ€rför belysa vilka faktorer kan frĂ€mja och hindra en framgĂ„ngsrik implementering av jĂ€mstĂ€lldhetsmĂ„len i enheten Äldre, Funktionshindrade, Rehab ? VĂ„rd och Omsorg i en stadsdel i Malmö.

Skola i förÀndring

Sverige fick i augusti 2011 en ny lÀroplan som det runt om pÄ skolorna satsats enormt mycket tid och resurser pÄ att implementera. VÄrt syfte med undersökningen Àr att visa hur den nu genomförda skolreformen mottagits och förankrats hos nÄgra rektorer och lÀrare pÄ tre olika skolor. Vi har valt att rikta vÄra forskningsfrÄgor mot tre omrÄden, styrdokumenten, implementeringsprocessen och professionen. Som teoretisk bakgrund har vi bland annat anvÀnt oss av det lÀroplansbetÀnkande (SOU 2007:28) som ligger till grund för reformeringen av skola 2011 och analyserat vÄr empiri utifrÄn bÄde den kritik och de förslag pÄ förÀndringar som ges i denna samt utifrÄn relevant forskning rörande skolutveckling och implementering. Vi valde att anvÀnda oss utav kvalitativa forskningsintervjuer som metod dÄ vi ville fÄ fram individuella skildringar och upplevelser av vÄra informanter. Resultatet visade att reformen förankrats likartat för lÀrarna respektive rektorerna men att det finns en skillnad mellan grupperna vad gÀllande deras syn pÄ sin framtida profession.

Implementering av ERP-system i offentlig sektor : Kritiska faktorer och mÄtt att beakta för framgÄng

ERP-system (Enterprise Resource Planning Systems) spelar en allt större roll för organisationer och att implementeringen av dem blir framgÄngsrika Àr av stor betydelse för ett företag. Det finns exempel dÀr en misslyckad implementeringsprocess medfört att hela företag försatts i konkurs.Följaktligen har flera studier gjorts gÀllande ERP-implementeringar. Ibland syftar artiklarna till att visa pÄ rekommenderade tillvÀgagÄngssÀtt genom att redogöra för implementeringens kritiska framgÄngsfaktorer ? de moment, aktiviteter eller liknande som genom studien identifierats som avgörande för en framgÄngsrik implementering. Majoriteten av studierna har berört organisationer i privat sektor.Författarna till denna uppsats ansÄg att det fanns starka argument för att dessa studiers resultat inte med nödvÀndighet Àr applicerbara pÄ organisationer i offentlig sektor, utan att de kritiska framgÄngsfaktorerna kan skilja sig Ät eller ha olika prioriteringsgrad i respektive sektor.

1 NĂ€sta sida ->